TRAFİK DERSİ
TRAFİK : Yayaların ve araçların karayolları üzerindeki hal
ve hareketleridir.
KARAYOLU (YOL) : Trafik için, kamunun yararlanmasına açık
olan arazi şeridi, köprüler ve alanlardır.
GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ : Görev sırasında, belirli araç
sürücülerinin can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak şartı ile trafik
kısıtlama ve yasaklarına bağlı olmamalarıdır.
GEÇİŞ HAKKI : Yayaların veya araç kullanların, yolu
kullanmak sırasındaki öncelik hakkıdır.
DURMA : Her türlü trafik zorunlulukları dışında araçların
insan indirmek ve bindirmek, eşya yüklemek, boşaltmak veya beklemek amacıyla
kısa süre için durdurulmasıdır.
PARKETME : Araçların, durdurma ve duraklaması gereken haller
dışında bırakılmasıdır.
B) Karayolu İle İlgili Tarifler:
İKİ YÖNLÜ KARAYOLU : Taşıt yolunun her iki yöndeki taşıt
trafiği için kullanıldığı karaypludur.
TEK YÖNLÜ KARAYOLU : Taşıt yolunun yanlız bir yöndeki taşıt
trafiği için kullanıldığı karayoludur.
BÖLÜNMÜŞ KARAYOLU : Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun
bir ayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması ile meydana
gelen karayoludur.
ERİŞME KONTROLLÜ KARAYOLU (Otoyol – Ekspresyol) : Özellikle
rtansit trafiğe tahsis edilen, belirli yerle ve şartlar dışında giriş ve
çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği, ancak
izinli motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontrola tabi tutulduğu
karayoludur.
GEÇİŞ YOLU : Araçların bir mülke girip çıkması için yapılmış
olan karayolu üzerinde bulunan kısmıdır.
BAĞLANTI YOLU : Bir kavşak yakınında karayolu taşıt
yollarının birbirine bağlanmasını sağlayan, kavşak alanı dışında bulunan
karayoludur.
BANKET : Yaya yolu ayrılmamış karayolunda, taşıt yolu kenarı
ile şevbaşı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan ve olağan olarak yayaların
ve hayvanların kullanacağı, zorunlu hallerde de araçların faydalanabileceği
kısımdır.
PLATFORM : Karayolunun, taşıt yolu (kaplama) ile yaya yolu
(kaldırım) veya banketinden oluşan kısmıdır.
KAVŞAK : İki veyadaha fazla karayolunun kesişmesi veya
birleşmesi ile oluşan ortak alandır.
TALİYOL : Genel olarak üzerindeki trafik yoğunluğu
bakımından bağlandığı yoldan daha az önemde olan yoldur.
ANAYOL : Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki
trafiğin bu yolu geçerken veya bu yola girerken, ilk geçiş hakkını vermesi
gerektiği işaretlerle belirlenmiş karayoludur.
OKUL GEÇİDİ : Gnel olarak okul öncesi, ilk öğretim ve orta
dereceli okulların çevresinde özellikle öğrencilerin geçmesi için taşıt
yolundan ayrılmış ve trafik işaretiyle belirlenmiş alandır.
DEMİRYOLU GEÇİDİ (hemzemin geçit) : Karayolu ile
demiryolunun aynı seviyede kesiştiği bariyerli veya bariyersiz geçitlerdir.
C) Araçlara İlişkin Tanımlar:
OTOMOBİL : Yapısı itibarşyle, sürücüsünden başka en çok yedi
oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan morotlu taşıttır.
Bunlardan taksimetre veya tarife ile yolcu taşıyanlara “taksi otomobil”, adam
başına ücretle yolcu taşıyanlara “dolmuş otomobil” denir.
MİNİBÜS : Yapısı itibariyle, sürücüsünden başka sekiz ile
ondört oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu
taşıttır.
OTOBÜS : Yapısı itibariyle, sürücüsünden başka en az onbeş
oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır.
Troleybüsler de bu sınıfa girer.
KAMYONET : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3500 kg.’ı
geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıttır.
KAMYON : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3500 kg.’dan
fazla olan ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıtlardır.
ÇEKİCİ : Romörk ve yarı romörtları çekmek için imal edilmiş
oaln ve yük taşımayan motorlu taşıtlardır.
ARAZİ TAŞITI : Krayollarında yolcu ve yük taşıyabilecek
şekilde imal edilmiş olmakla beraber, bütün tekerlekleri motordan güç alan ya
da alabilen motorlu taşıttır.
GABARİ : Araçların, yüklü veya yüksüz olarak karayolunda
güvenli seyirlerini temin amacı ile uzunluk, genişlik ve yüksekliklerini
belirleyen ölçüdür. (Genişlik:2,5 m ; Yükseklik:4 m)
AZAMİ AĞIRLIK : Taşıtın güvenle taşıyabileceği azami yüklü
ağırlığı.
DİNGİL AĞIRLIĞI :Araçta aynı dingile bağlı tekerleklerden,
karayolu yapısına aktarılan ağırlıktır. (Tek dingil: 10 ton, iki dingil 18 ton)
TRAFİK POLİSİNİN HAREKETLERİ
Trafik polisinin duruş ve pozisyonuna göre, polis hazırolda
veya kollarını açmış ise trafik polisinin ön ve arka kısmı trafiğe kapalı, sağ
ve sol tarafı trafiğe açıktır.
Trafik polisi elinin birini havaya kaldırmışsa bütün yollar
trafiğe kapalıdır.
IŞIKLI TRAFİK İŞARET CİHAZLARI
1) Kırmızı ışık: Yolun trafiğe kapalı olduğunu gösterir.
Aksine bir işaret yoksa, durup beklenir.
2) Sarı ışık: Uyarı anlamındadır. Kırmızı ışıkla birlikte
yanarsa hazırlan yol trafiğe açılmak üzeredir. Yeşil ışıkla birlikte yanarsa
yol trafiğe kapanmak üzeredir.
3) Yeşil ışık: Yolun trafiğe açık olduğunu gösterir.
4) Fasılalı ışık: Kırmızı ise dur, sarı ise dikkatli geç
anlamındadır.
5) Yazılı ve sesli ışık: Araç trafiğine göre yaya trafiğini
düzenler ve yayalara hitap eder.
YOL ÇİZGİLERİ
Devamlı yol çizgileri: İki şerit ve iki yönlü karayolunda,
dönemeç tepe üstü, kavşak yaya ve okul geçidi, demiryolu geçidi, dar köprü ve
tünel gibi yerlerin yaklaşımında şerit değiştirilemeyeceğini ve öndeki
araçların geçilemeyeceğini belirler.
Kesik yol çizgileri: Trafik kurallarına uymak şartıyla
sürücülerin, yol ve trafik durumuna uygun olduğunda, öndeki araçları geçmek
için şerit değiştirebileceğini gösterir.
Devamlı ve kesik yol çizgileri: Yanyana çizilmiş devamlı ve
kesik yol çizgilerinin bulunduğu yerlerde sürücüler, manevra başlangıcında
kendilerine en yakın olan çizginin anlamına göre davranırlar.
Yanyana iki devamlı çizgi: Bu çizgi, yolu bölünmüş yol
durumuna getirdiğinden, bu çizgi boyunca karşı yönün kullandığı şeritlere
girilmez.NOT: Bir kişi sürekli olarak 5 saat, yarım saat dinlendikten sonra 4
saat daha araç kullanabilir. 24 saatte bir kişi toplam 9 saat araç
kullanabilir.
NOT: Alkollü iken araç kullananlara para, puan ve 3 ay
trafikten men cezası verilir. Uyuşturucu kullananlara sürekli olarak trafikten
men, para ve hapis cezası verilir.
NOT: Bir yıl içinde 100 hata puanını dolduranlara 2 ay
trafikten men, aynı yıl içerisinde 2 defada 100 hata puanını dolduranlara 4 ay
trafikten men, 3 defa dolduranlara tamamen trafikten men cezası verilir.
KARAYOLUNUN KULLANILMASI KURALLARI
Karayolları, toplumun her kesiminin yararlandığı, kamuya
çaık, dolayısıyla, konulan kurallara, kısıtlamalara, yasaklara uyulması gereken
yerlerdir.Karayolarımızda trafiğin akışı sağdandır. Aksine bir işaret veya
hüküm bulunmadıkça araç sürücüleri aşağıdaki kurallara uymak zorundadır.
Sürücüler:
1- Araçlarını, durumun elverdiği oranda gidiş yönüne göre
yolun en sağından sürmek.
2- Yol çok şeritli ise, trafik durumuna göre hızının
gerektirdiği şeritten gitmek.
3- Şerit değiştirmeden önce, gideceği şeritte araçların
güvenle geçişlerinin tamamlamalarını beklemek.
4- Trafiği aksatacak ya da tehlikeye sokacak şekilde şerit
değiştirmemek.
5- Gidişe ayrılan yol bölümünün en sol şeridini sürekli
olarak işgal etmemek.
6- İki yönlü, dört veya daha fazla şeritli yollarda,
motosiklet, otomobil, kamyonet, minibüs ve otobüs dışındaki araçları sürenler,
geçme ve dönme dışında en sağ şeridi izlemek zorundadırlar.
Ayrıca sürücülerin;
1- Geçme, durma, duraklama, dönme ve parketme gibi haller
dışında şerit değiştirmeleri.
2- İki şeridi birden kullanmaları.
3- Araçların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten
gitmeleri.
4- Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri içinde 30 metre,
dışında 150 metre mesafe içinde şerit değiştirmeleri.
5- İşaret vermeden şerit değiştirmeleri yasaktır.
HIZ KURALLARI
Aksine işaret bulunmadıkça yerleşim yeri dışında ve içinde
römorksuz taşıt cinsleri için en çok hız sınırları aşağıda gösterilmiştir.
ARAÇ
Yerleşim yerlerinde
Yerleşim yeri dışında
Otomobillerde
50km/s
90km/s
Otobüs, minibüs, kamyon ve kamyonetlerde
50km/s
80km/s
Arazi taşıtlarıyla motosikletlerde
50km/s
70km/s
Tehlikeli madde taşıyıcılar ile özel yük taşıma izni
belgesiyle veya özel izin belgesiyle karayoluna çıkan araçlarda
30km/s
50km/s
Motorlu bisiklet ve bisikletlerde
30km/s
50km/s
Traktör, arızalı bir aracı çeken araçlarda ve iş makinasında
20km/s
20km/s
Not: Römorksuz bir araca römork takılırsa, aracın hızı saate
10 km. daha düşük olmalı.
Takip mesafesi: Hareket halindeki iki araç arasındaki
mesafeye denir. Takip mesafesi hızın yarısı kadar mesafedir. Örneğin hızı
90km/s olan bir aracın takip mesafesi 45m olmalıdır.
Not: Bir aracın 2 saniyede kat ettiği yol takip mesafesi
kadardır.
ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALI
Sürücülerin önlerinde giden aracı geçmeleri için:
1. Arkasından gelen bir başka sürücünün geçmeye başlamamış
olmasına,
2. Önünde giden sürücünün bir başka aracı geçme niyetini
belirten uyarma işaretini vermemiş bulunmasına.
3. Geçeceği aracın hızıyla, geçme esnasındaki kendi hızını
da dikkate alarak, iki yolarda da karşıdan gelen trafik dahil, yolu
kullananların tümü için tehlike veya engel yapmadan geçme için kullanacağı
şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve boş olmasına,
4. Geçişin, geçilen araçlar için bir güçlük yaratmayacak
şekilde ve araçlarının bu geçişe uygun durumda bulunmasına dikkat etmeleri
mecburidir.
ÖNDEKİ ARACI GEÇMENİN YASAK OLDUĞU YERLER
Sürücüler;
1. Geçmenin herhangi bir trafik işaretiyle yasaklandığı
yerlerde,
2. Köprülerde, tünellerde, kavşaklarda, demiryolu
geçitlerinde, görüşün yetersiz olduğu tepe üstü ve virajlarda, önlerindeki
araçları geçmeleri yasaktır.
Sağa dönüşler:
1. Dönüş işareti vermeye,
2. Sağ şeride veya işaretle dönüş izni verilen şeride girmeye,
3. Hızını azaltmaya,
4. Dar bir kavisle dönüş yapmaya mecburdurlar.
Sola dönüşler:
1. Dönüş işareti vermeye,
2. Yolun gidişe ayrılmış olan kısmının soluna yanaşmaya,
3. Hızını azaltmaya,
4. Dönüşe başlamadan, varsa sağdan gelen taşıtlara ilk geçiş
hakkını vermeye,
5. Dönüş sırasında, karşıdan gelen ve emniyetle duramayacak
kadar kavşağaolan araçların geçmesini beklemeye,
6. Gireceği yolun gidişe ayrılan kısmına girmek üzere,
arkadan gelen ve sola dönecek diğer taşıtları engellememek için dönüşünü geniş kavisle
yapmaya,
7. Dönüş sırasında ilk geçiş hakkını, kurallara uygun olarak
karşıya geçen yayalara, varsa bisiklet yolundaki bisikletlere vermeye
mecburdurlar.
Araç sürücülerinin:
1- Bağlantı yollarında geri gitmeleri,
2- Tek yönlü yollarda, duraklama veya park manevrası dışında
geri gitmeleri,
3- İki aracın emniyetle geçemeyeceği kadar dar olan iki
yönlü yol kesimlerinde, karşılama ve geçiş kolaylığı dışında, geri gitmeleri,
4- Daha geniş yollarda geriye giderken manevra dışında şerit
değiştirmeleri,
5- Trafiği yoğun olan yollarda geriye dönmeleri yasaktır.
Trafik polisi, ışıklı trafik işaret cihazları veya trafik
işaret levhaları bulunmayan kavşaklarda;
1- Bütün araçlar geçiş üstünlüğüne sahip araçlara görev
anındayken öncelik verir.
2- Bütün sürücüler doğru geçmekte olan tramvay hattı bulunan
yoldan geçen araçlara,
3- Bölünmüş yola çıkan sürücüler bu yoldan geçen araçlara,
4- Tali yoldan çıkan sürücüleranayoldaki sürücülere,
5- Dönel kavşak dışındaki sürücüler, dönel kavşak içindeki araçlara,
6- Bir iz veya mülkten karayoluna çıkan sürücüler,
karayolundaki araçlara
ilk geçiş hakkını vermek zorundadır.
GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ:
Görev sırasında, belirli araç sürücülerinin, can ve mal
güvenliğini tehlikeye sokmamak şartıyla, trafik kısıtlama ve yasaklamalarına
bağlı olmamalarına denir.
1- Ambulanslar
2- İtfaiye araçları
3- Polis araçları
4- Sivil savunma araçları
5- Koruyan ve korunan araçlar
NOT: Geçiş üstünlüğüne sahip araçların 150 metreden görülür
lambaları olmalıdır. 150 metreden duyulur sirenleri olmalıdır.
NOT: Sarı tepeli lambalı araçlar geçiş üstünlüğüne sahip
değildir. Sarı tepe lambası araçlara kendilerini belli etmek için takarlar
diğer araç kullananlar da daha dikkatli araç kullanırlar.
DURAKLAMANIN YASAK OLDUĞU YERLER:
1- Duraklamanın yasaklandığının bir trafik işaretiyle
belirtilmiş olduğu yerlerde.
2- Sol şeritte (raylı sistemin bulunduğu yollar hariç).
3- Yaya ve okul geçitleri ile diğer geçitlerde.
4- Kavşaklar, tüneller, rampalar ve bağlantı yollarında ve
buralarda yerleşim merkezleri içinde 5 metre , yerleşim merkezleri dışında 100
metre mesafede.
5- Görüşün yeterli olmadığı tepe üstlerine yakın yerlerde ve
dönemeçlerde.
6- Duraklayan veya park eden araçların yanında.
7- Otobüs ve taksi duraklarında.
8- İşaret levhalarına, yaklaşım yönünde ve park izni verilen
yerler dışında, yerleşim birimi içinde 15 metre, yerleşim birimi dışında 100
metre mesafede.
9- Zorunlu haller dışında, yerleşim yerleri dışındaki
karayollarında, taşıt yolu üzerinde duraklamak yasaktır.
PARK ETMENİN YASAK OLDUĞU YERLER:
NOT: Duraklamanın yasak olduğu heryerde park etmek de
yasaktır.
NOT: Kavşaklarda park etme yasağı şehir içerisindeki
kavşaklarda 30 metre, şehir dışında 150 metre park etmiş iki araç arasında 1,5
metre olmalıdır.
ARAÇ IŞIKLARININ KULLANILMASI:
a) Uzağı gösteren ışıklar (uzun hüzmeli farlar):
Yerleşim birimleri dışındaki karayollarında geceleri
seyrederken, yeterince aydınlatılmamış tünellere girerken, benzeri yer ve
hallerde uzağı gösteren ışıkların yakılması zorunludur.
a) Yakını gösteren ışıklar (kısa hüzmeli farlar):
Geceleri, yerleşim birimleri dışında karayollarındaki
karşılaşmalarda bir aracı takip ederken, bir aracı geçerken yan yana gelinceye
kadar ve yerleşim birimleri içinde, gündüzleri ise görüşü azaltan sisli,
yağışlı ve benzeri havalarda yakını gösteren ışıkların yakılması mecburidir.
NOT: Kısa farla 25 m. , uzun farlar 100 m. ileriyi
aydınlatır.
Işıkların kullanılmasına ilişkin esaslar:
1- Dönüş ışıklarının “geç” anlamında kulanılması,
2- Sadece park ışıkları yakılarak araç sürülmesi,
3- Karşılaşmalarda ışıkların söndürülmesi,
4- Yönetmeliklerde gösterilen esaslara aykırı ışık takılması
ve kullanılması,
5- Sis ışıklarının; sis, kar, şiddetli yağmur halleri
dışında ve geceleri yakını ve uzağı gösteren ışıklarla aynı zamanda
kullanılması,
6- Yönetmelik esaslarına uygun olarak takılan ışıkların da
amaç dışında ve gereksiz kullanılması
yasaktır.
ARIZALI ARAÇLARIN ÇEKiLMESİ
1- Freni arızalı olmayan araçların çekilmesi:
– Çekme halatı, çekme zinciri veya çekme demiri ile çekilir.
– Çekme halatının uzunluğu en fazla 5m. olmalıdır.
– Halatın uzunluğu 2,5m. geçerse kırmızı yansıtıcı
bağlanmalı.
– Hız saatte 20km olmalı.
2- Freni arızalı olan araçların çekilmesi:
– Çeki demiri ile çekilmeli.
– Demir uzunluğu en fazla 1m. olmalı.
– Hız saatte 15km. geçmemeli.
NOT: Her iki durumda da yolcu ve yük taşınmamalı.
OKUL TAŞITININ ÇALIŞTIRILMA ESASLARI:
1- Okul taşıtının “DUR” işareti yakıldığında, diğer bütün
araçlar duracak, öğrenci indirme bindirme işlemi bitinceye kadar okul taşıtı
geçilmeyecektir.
2- “DUR” işareti sadece öğrenci indirme bindirme işlemi
sırasında yakılacak, bu ışık frene basıldığında yanan ışıkla birlikte
yanmayacak.
3- Okul taşıtlarına, taşıma sınırını aşacak sayıda öğrenci
bindirilmeyecektir.
4- Taşıt içi düzenini sağlamak ve taşıta iniş ve binişlerde
öğrenciye yardımcı olmak üzere okul taşıtında bir rehber öğretmen veya kişi
bulunacaktır.
5- Öğrencilerin kolayca yetiştiği cam ve pencereler sabit
olacaktır.
NOT: Okul taşıtlarının arlasında 30cm. çapında kırmızı dur
lambası olmalıdır.
NOT: Hatalı park olursa parasını araç sürücüsü ya da sahibi
öder.
NOT: Şehir merkezinde kamyon, otobüs ve traktör park
yapamaz.
TEHLİKELİ MADDE TAŞINMASI:
Tehlikeli madde taşıyan araçlar, şehir içerisinde 30km.
şehir dışında 50km. hızla gidebilir. (Eğer boş ise, kendi sınıfının hızı ile)
NOT: Dolum veya boşaltım sırasında kıvılcım çıkaran
nesnelere en fazla 30m. yaklaşır, park anında 20m. takip mesafesi 50m.
olmalıdır.
NOT: Tehlikeli madde taşıyan araçlarda 6kg. iki adet yangın
söndürme cihazı ve tamizlik anında tanker içindeki aydınlatma feneri de 6
voltluk pil olmalıdır.
NOT: Arıza anında başka bir gözcü bulunmalıdır.
OTOYOL KURALLARI:
Erişme kontrollü karayolu:
Özellikle transit trafiğe tahsis edilen, belirli yerler ve
şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı, yaya, hayvan ve motorsuz
araçların giremediği, ancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve
trafiğin özel kontroletabi tutulduğu karayoludur.
Otoyola her yerden giriş veya çıkış yasaklanmıştır. Buralara
ancak özel yerlerden girilir veya çıkılır ki buralara girişte “hizalanma
şeridi” çıkışta ise “yavaşlama şeridi” denir. Duraklamak, park etmek, geri
gitme, geri dönüş YASAKTIR.
MOTORLU TAŞITLARDA TRAFİĞE KATILMA-TESCİL İŞLEMLERİ:
Araç sahipleri araçlarını yönetmelikte belirtilen esaslara
göre yetkili tescil kuruluşuna tescil ettirmek ve tescil belgesi almak
zorundadır.
1- Tescili zorunlu olan ve daha önce tescili yapılmaış bir
aracı satın alan veya gümrükten çeken araç sahipleri:
->Satın alma veya gümrükten çekme tarihinden itibaren üç
ay içinde gerekli bilgi ve belgelerle birlikte yazılı olarak yetkili tescil
kuruluşuna müraacat etmek zorundadırlar.
2- Tescili araçları NOTER senediyle satın veya devir alan
araç sürücüleri, aracı adına tescil ettirmek üzere:
->Gerekli bilgi ve belgelerle birlikte bir ay içinde
yetkili tescil kuruluşuna müraacat etmek zorundadırlar.
3- Tescil edilerek tescil belgesi alınan araçların
karayoluna çıkabilmesi için ayrıca Trafik Belgesi ve Tescil plakalarını alması
gerekir.
4- Tescil belgesi, trafik belgesi ve tescil plakaları araç
üzerinde hazır ve uygun durumda bulundurmadan araç trafiğe çıkamaz.
5- Tescil işlemleri geciken araçların geçici olarak trafiğe
çıkarılıp karayolunda kullanılması için: Geçici trafik belgesi ve Geçici trafik
plakaları alınması mecburidir.
6- Tescil plakalarının araç üzerinde ve uygun durumda
bulundurulması yanında ışıkların yakılması ile birlikte arka plakaların 20
metra mesafeden okunabilecek şekilde aydınlatılmış ve temiz olmalıdır.
7- Motorlu bir aracın işletilmesi ve herhangi bir kazaya
karışması gibi durumlara karşı MALİ SORUMLULUK SİGORTASI yaptırması zorunludur.
8- Motorlu araç sürücüleri: trafik zabıtası (polisi)
tarafından yapılacak denetim ve kontrol sırasında,
a)sürücü belgesini
b)tescil belgelerini
c)trafik belgesini
d)mali sorumluluk sigorta poliçesini ve tescil plakalarını
göstermek zorundadır.
9- Araç sahipleri ekonomik ömrünün dolması, kaza, yangın,
tahrip edilme veya benzeri sebeplerle hurdaya ayırdıkları araçların tescilinin
silinmesi için hurdaya ayırma tarihinden itibaren 1 ay içinde ilgili tescil
kuruluşuna dilekçe ile müracat etmek zorundadır.
ARAÇLARIN MUAYENE MECBURİYETLERİ VE SÜRELERİ:
1)Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları:
-Trafiğe çıkarışınlan sonra ilk 3 yaş sonunda ve devamında
her 2 yılda bir.
-Resmi ve ticari plakalı e bunların her türlü römorkları:
İlk trafiğe çıkışıdan itibaren ilk 2 yaş sonunda de vamında yılda 1.
-Lastik tekerlekli traktörler ve bunların her türlü
römorkları:
İlk trafiğe çıkışından itibaren ilk 3 yaş sonunda ve
devamında her 3 yılda bir.
-Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü
römorkları ilk bir yaş sonunda ve devamında her yıl.
periyodik muayeneye tabi tutulur.
2)Motorlu taşıtın muayene süresi dolmamış olsa bile;
-Kazaya karışması sonucu yetkili zabıtaca muayenesi görülen
araçlar,
-Üzerinde değişiklik yapılan araçlar
ayrıca özel muayeneye tabi tutulurlar.
3)Araç üzerinde yönetmelikte belirtilen şekilde yapılacak
her türlü değişikliğin araç sahibi tarafından 30 gün içinde yetkili tescil
kuruluşuna bildirilmesi mecburidir.
4)Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri almış olanlar:
-Derhal araç kullanmaktan men olurlar.
-Mahkeme kararıyla para ve hapis cezası ile cezalandırılır,
sürücü belgesi süresiz olarak geri alınır.
ASLİ KUSURLAR:
1. Kırmızı ışıkta geçmek. Trafik polisinin dur ikazına
uymamak.
2. Şeride tecavüz etmek.
3. Bir araca arkadan çarpmak.
4. Karşı yönden gelen şerit ve yol bölümünden gitmek.
5. Sollama kurallarına uymadan araç sollamak.
6. Dönüş kurallarına uymamak.
7. Daralan yollarda öncelik hakkına uymamak.
8. Şehirler arası yollarda park yapmak.
NOT: Alkollü araç kullanmak, hız limitini aşarak araç
kullanmak, ehliyetsiz araç kullanmak asli kusur değildir